Yrittäjyyden perusjutut kertaukseen

Mitä tarvitaan yrittäjyyteen – tai ainakin onnistuneeseen sellaiseen? Tämä artikkeli avaa muutamia perusasioita, joiden tulisi olla kunnossa, kun omaa yritystään laittaa liikkeelle.  Useimmat yritykset vaativat huomattavasti suunnittelua. Ne myös tarvitsevat sekä kilpailuetua että vankan liiketoimintasuunnitelman menestyäkseen. Ei voi aina odottaa tuurin osuvan kohdalleen. 

Tämän artikkelin hyviä neuvoja yrittäjyyteen ovat ne sellaiset perusasiat, jotka saattavat nykyajan kiireisessä startup-elämässä unohtua. Perusjutut eivät kuitenkaan kuole koskaan. Lue nämä kertomamme asiat sekä ennen kaikkea sisäistä ne. 

Kustannustehokkaasti asiakkaita – älä luota mainonnan tehoon

Asiakkaiden saaminen kustannustehokkaasti on jokaiselle yritykselle tärkeä pointti. Kun yrityksellä on tuote tai palvelu ja vankka suunnitelma valmiina, tulee asiakkaat saada tekemään ostoksia. Mainonta ei yleensä ole ratkaisu kaikkeen. 

Ota tarkastelun alle  kampanjat tai kilpailut sekä sosiaalisen median strategiasi, jotka voivat olla kustannustehokkaita tapoja asiakkaiden saamiseen ja houkutteluun. Pyydä arvosteluja sosiaalisessa mediassa tai luo keino, jolloin kuluttajat voivat itse luoda sisältöä, joka auttaa tuotteen tai palvelun hyvyyden esiintuomiseen. 

Liiketoiminta realistiseksi ja arvot kuntoon 

Liiketoimintaa koskevien ennusteiden ei ensinnäkään pitäisi olla liian optimistisia, vaan realistisia. Ajattele yrityksellesi realistinen määrä myyntiä ja korkoja, jotta voit hallita talouttasi varovaisesti.  

Tuotteesi tai palvelusi pitäisi myös tarjota todellista arvoa, jotta se kiinnostaa asiakkaita ja markkinoita. Arvon arviointi ei saa kuitenkaan perustua puolueelliseen mielipiteeseesi.  Kerää ulkopuolisia neuvonantajia, jotka voivat selkeyttää yrityksesi tarjoamaa tuotetta tai palvelua. Myös arvolupauksen tulee olla selkeä. Se voi olla vaikkapa halvat hinnat alalla, jossa hinnat ovat korkeat yleensä. 

Tarjoa jotain uutta mitä muilla ei ole 

Ainutlaatuisten ominaisuuksien tarjoaminen voi olla sopiva ajatus. Tuottaako aiottu palvelusi tai tuotteesi kuluttajalle jotain uutta? Jos hän saa tuotteen tai palvelun ilmaiseksi tai helposti muilta kilpailijoilta, kuinka ajattelet että voisit erottua muista? 

Oman markkinaraon löytäminen suurilla markkinoilla on ensiarvoisen tärkeää. Selkeän arvolupauksesi ja ainutlaatuisten ominaisuuksien tunteminen asiakkaiden puolesta auttaa sinua määrittämään, minne markkinoilla yrityksesi on hyvä sijoittua.  

Suurilla ja laajenevilla markkinoilla nähdään usein arvolupauksia kapea-alaisella palveluilla, jotka pystyvät kuitenkin tarjoamaan houkuttelevaa palvelua. Kunhan tällaisella palvelulla on oikea arvolupaus ja kohtuulliset markkinat, se voi hyvinkin tuottaa voittoa.

Liiketoimintasuunnitelma – onhan yrityksellä sellainen?

Liiketoimintasuunnitelman järkevyys on myös tärkeää. Yrittäjällä voi olla mitä ainutlaatuisin tuotteiden tarjonta, jolla voi olla myös runsaasti arvoa. Jos taas sen taustalla oleva liiketoimintasuunnitelma ei ole kunnossa, ei yrityksellä kovin pitkälle pötkitä. Laadukas suunnitelma on liiketoiminnan keskeinen asia jonka tulisi vastata monenlaisiin kysymyksiin. Niitä ovat esimerkiksi nämä: 

  • Kuinka voit viedä palvelua eteenpäin ja pitää samalla kustannukset kurissa? 
  • Kuinka markkinoit tuotetta tai palvelua kohtuullisella budjetilla?
  • Kuinka varmistat, että tuotteellesi on kysyntää ja jota voidaan kohtuullisesti ylläpitää pitkällä aikavälillä? 

On totta että useat yritykset epäonnistuvat. Ne eivät epäonnistu aina vain siksi, että itse idea ei olisi ollut hyvä. Hyvin laadittu taloussuunnitelma ei takaa menestystä, mutta se on välttämätön. Ja jos epäonnistuminen kohtaa yritystä, siitä voi tulla enemmänkin oppimiskokemus (ns. “oppirahat), kuin henkilökohtainen taloudellinen katastrofi.  

Sisäistä yrittäjyyden perusjutut 

Nämä hyvät neuvot yrittäjyyteen eivät ole mitään rakettitiedettä ja ne ovat löydettävissä myös muualta, esim. alan oppikirjoista. Tästä huolimatta monet yrittäjät laiminlyövät nämä ohjeet, joita on toitotettu alan oppikirjoissa kymmeniä ellei satoja vuosia. Jos todennäköisyyksien voittaminen on tarkoituksesi, tulee nämä ohjeet tutkia ja sisäistää kunnolla ennen liiketoiminnan starttaamista. Ei tämä niin vaikeaa ole, jos siitä ei tee itse sellaista.